loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 159 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

هر چند این ماهنامه جزو مباحث روانشناسی محسوب می شود اما همانند سایر مجله های روانشناسی نیست و از گفتن مطالب روتین خودداری کرده است. موضوع اصلی این ماهنامه به مقوله تجربه مربوط می شود و نویسندگان این مجله که افراد سرشناسی هستند تجربیات خود را در مقالاتی دوستانه و گرافیکی فوق العاده بیان کرده اند.
ماهنامه حس حاصل تجربه افرادیست که در همان شرایطی که شما هستید زندگی می کنند. تجربه های مفیدی که از این شرایط حاصل شده را در حس بخونید.
حسن محمدی بازدید : 198 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


جیم کریس Jim Crace نویسنده انگلیسی است که دو رمان او به نامهای قرنطینه و برداشت نامزد جایزه ادبی من بوکر شده‌اند. قرنطینه رمانی است با فراز و نشیبهای زیاد ، در قرنطینه ای چهل روزه شخصیتهای متعددی که هر کدام نشانگر طبقه ای از جامعه هستند با چالشهای خود درگیر هستند و برای گرفتن حاجات خود به قرنطینه امده اند جای دور افتاده در فلسطین در اطراف جریکو (یهودیه) و هر کدام با در راه رسیدن به حاجت خود با فراز و نشیبهای زیادی روبه رو می شوند .
این رمان برنده جایزه ادبی بوکر 1997 شده است.

حسن محمدی بازدید : 221 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
می‌توانید به جای پنیر پارمزان و پودر نان خشک، روی ماکارونی را با یک لایه گوجه فرنگی خرد شده، بپوشانید.

ماکارونی و پنیر

مواد لازم:

شیر پرچرب                                 700 میلی لیتر

پیاز                                              1 عدد

سیر                                            1 حبه 

ماکارونی                                     350 گرم

کره                                             50 گرم

آرد                                              50 گرم

پنیر چدار رنده شده                       175 گرم

پودر خردل                                    1 قاشق چای‌خوری

پنیر پارمزان رنده شده                  50 گرم

نان خشک شده آسیاب شده       50 گرم

 

روش تهیه:

حسن محمدی بازدید : 224 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
ابتدا ماکارونی را در آب بجوشانید تا کاملاً پخته شود. سپس آن را آبکش نمایید...

ماکارونی خامه‌ای

مواد لازم:

کره                                     4 قاشق غذاخوری

آرد                                      3 قاشق غذاخوری

نمک                                   1 قاشق چای خوری

پودر خردل                           2 قاشق چای خوری

پودر فلفل سیاه                   نصف قاشق چای خوری

شیر کم چرب                      3 پیمانه

خامه                                  1 پیمانه

پنیر چدار خرد شده              یک و نیم پیمانه

پنیر پارمیسان رنده شده      یک پیمانه

پنیر خامه ای                       115 گرم

ماکارونی پروانه ای              500 گرم

آرد سوخاری ادویه دار          نصف پیمانه  

 

حسن محمدی بازدید : 239 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

بر اساس مطالعه ای که در مجله بین المللی لبنیات به چاپ رسید، نوشیدن یک لیوان شیر در روز نه تنها بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، بلکه بر عملکرد مغز و سلامت روانی نیز تاثیر بسزایی دارد.

محققان دریافتند افراد بزرگسالی که به میزان کافی شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که شیر نمی خورند، از امتیاز بالاتری در تست های مربوط به عملکرد مغز و حافظه برخوردارند.

برای انجام این تحقیق، بیش از ۹۰۰ زن و مرد بین سنین ۲۳ تا ۹۸ سال در آزمون های مغزی از جمله مهارت های بینایی، گویایی و حافظه قرار گرفتند.

حسن محمدی بازدید : 202 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کنید و کمی نمک در آن حل کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند.

ماکارونی شیر

مواد لازم :

ماکارونی لوله ای               500 گرم

کره                                   یک چهارم پیمانه

کره ذوب شده                    یک قاشق غذاخوری

آرد                                    یک چهارم پیمانه

آویشن خشک شده          یک چهارم قاشق چای خوری  

فلفل قرمز                        یک چهارم قاشق چای خوری

فلفل سفید                       یک چهارم قاشق چای خوری

شیر                                 3 پیمانه

جوزهندی آسیاب شده     نوک قاشق چای خوری

نمک                                1 قاشق چای خوری

پنیر چدار خرد شده            3 پیمانه

خردل                                1 قاشق چای خوری

آرد سوخاری                      نصف پیمانه

 

روش تهیه :

حسن محمدی بازدید : 210 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شاید برایتان عجیب باشد وقتی بدانید که درمانگران طب سنتی برخلاف متخصصان طب رایج اعتقادی به نوشیدن روزانه شیر ندارند. آنها به مردم هشدار می‌دهند که از نگاه طب سنتی شیر از جمله غذاهای دارویی است که مصرف آن باید به قاعده و متناسب با سن و مزاج افراد صورت گیرد. چرا که مصرف بی‌قاعده شیر ممکن است موجب بروز اختلال در عملکرد اندام‌های داخلی شده و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را در بدن تشدید کند. این در حالی است که کارشناسان تغذیه و متخصصان طب مدرن دیدگاه متفاوتی دارند و نوشیدن شیر روزانه را برای تمامی گروه‌های سنی لازم و ضروری می‌دانند.

شرایط نوشیدن شیر از نگاه‌ طب سنتی

شیر

حسن محمدی بازدید : 370 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


شیر تولید شده در 7 تا 10 روز اول دوره شیردهی تركیبی متفاوت با بقیه شیر تولید شده در این دوران دارد. این شیر سرشار از تركیبات ایمنی‌ساز (Antibody) بوده و نوزاد دام را در ابتدای زندگی در حالی‌كه سیستم‌های دفاعی بدنش هنوز فعال نشده در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌سازد. در بین شیر دام‌های مختلف، شیر گاو از نظر تركیب به شیر انسان نزدیك‌تر است.

شیر در غدد پستانی پستانداران تولید می‌شود. برای تولید هر لیتر شیر باید حدود "800" تا "900" لیتر خون از غدد پستانی عبور كند. تركیب عمومی‌شیر بسیار شبیه خون است، زیرا ماده اولیه برای ساختن شیر در بدن، خون می‌باشد. شاید به این دلیل شیر در بین فرهنگ و آداب و رسوم ملل مختلف جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است.

حسن محمدی بازدید : 291 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

1- تعریف شیر چیست ؟

  شیر مطابق استاندارد شماره 1756: منحصراً به ترشح معمولی و طبیعی پستان اطلاق می شود که از یک یا چند دوشش بدست آمده و به آن چیزی اضافه یا از آن چیزی کم نشده است . 

  مطابق تعریف کدکس : شیر محصولی است که از غده پستانی گاو ماده شیر ده، چند روز بعد از زایش خارج می شود مشروط بر اینکه آن گاو سالم باشد ، تغذیه آن مناسب باشد ، چیزی به شیر اضافه یا کم نشده باشد و حاوی آغوز یا کلستروم نباشد.

2- علت سفیدی و دیگررنگهای شیرچیست؟

حسن محمدی بازدید : 254 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مواد معدني مانند ساير مواد مغذي بر زندگي، سلامت و بهبودي بعضي از بيماري ها مؤثر هستند. مواد معدني و ويتامين ها از دسته ريزمغذي ها هستند. يعني بدن حاوي مقدار اندكي از آنها است و به مقدار جزيي از آنها نياز دارد و لازم است از طريق غذا به بدن برسند. حدود چهار تا پنج درصد از وزن بدن را مواد معدني تشكيل مي دهند.

طبقه بندي عناصر معدني

حسن محمدی بازدید : 229 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

كمبود آهن و برخي ريزمغذي ها در بدن يك معضل بهداشتي عمده در بيشتر كشورهاي جهان به شمار مي آيد. ريزمغذي ها شامل روي، ريبوفلاوين، منيزيوم، آهن، يد، ويتامين هاي آ، اي، ب شش، ويتامين سي و دي هستند كه در اعمال حياتي موجودات زنده تأثير مي گذارند و عدم دريافت آنها زندگي فرد و جامعه را در معرض خطر قرار مي دهد.

دفتر تغذيه وزات بهداشت آثار بهداشتي نبود ريزمغذي ها را عامل پايين آمدن ايمني، افزايش ابتلا به عفونت، عواقب مرگ مادران، افزايش نياز براي مراقبت از كودكان نارس و افزايش آسيب پذيري اعلام مي كند. از نظر اقتصادي هم از دست دادن ساعات كاري، كاهش ظرفيت كاري، كاهش درآمد خانوار، تأثير كاهنده بر اقتصاد ملي، افزايش هزينه مراقبت بهداشتي، افزايش هزينه نگهداري، افزايش هزينه آموزشي از عواقب كمبود ريزمغذي هاست .

حسن محمدی بازدید : 202 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شيرخشك تركيبي پودري از شير است كه براي تغذيه نوزاداني كه به هر علت نمي توانند از شير مادر تغذيه كنند ساخته مي شود. البته بهترين و كامل ترين غذايي كه تمام نيازهاي يك نوزاد معمولي را تأمين مي كند شير مادر است. موادي كه در شير مادر وجود دارد براي نوزاد بيشتر قابل جذب است. تركيبات آنزيمي موجود در شير مادر باعث كاهش التهاب روده در نوزاد و پيدايش مقاومت در برابر ويروس ها مي گردد. ترانسفرين موجود در شير مادر باعث جذب بيشتر آهن و لاكتوفرين موجود در آن باعث جلوگيري از فعاليت باكتري ها مي گردد.

به هر صورت در مواردي كه به علت اختلالاتي در نوزاد يا مادر مجبور به استفاده از شيرخشك هستيم و گاه نيز به عنوان مكمل شير مادر از شير خشك استفاده مي كنيم بهتر است با انواع شيرخشك آشنايي داشته باشيم.

1-شيرخشك Nan

حسن محمدی بازدید : 461 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


شير تركيبي كلوئيدي و بسيار پيچيده است كه عمده تركيبات آن را آب، چربي، پروتئين‌ها، لاكتوز، ويتامين‌ها و مواد معدني تشكيل مي‌دهند. شير همچنين حاوي مقادير جزئي از مواد ديگر مانند رنگدانه‌ها، آنزيم‌ها، فسفوليپيدها و گازها مي‌باشد. مجموع ترکیبات موجود در شیر گاو در جدول 1 ذکر شده است.
جدول 1- مقدار اجزاي اصلي در تركيب شير گاو
حسن محمدی بازدید : 218 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

(مقدمه)میگویند در اعماق وجود هر فرد روحی نهفته كه از ناكامی‏ها، ناراحتی‏ها و دردسرهای روزمره او تغذیه می‏كند و به محض اینكه هیجان شغلی، عاطفی یا اجتماعی جدیدی بروز كند مانند گلوله‏ای گلوی وی را می‏فشرد، ضربان قلبش را سرعت می‏بخشد و اشك را از چشمانش سرازیر می‏كند. در این حالت است كه می‏گوییم تحت تاثیر فشار عصبی قرار گرفته است.در گذشته زندگی ساده‏تر بود و راههای مقابله با فشارهای عصبی نیز شناخته شده‏تر، ولی در حال حاضر با توجه به زندگی روزمره فعلی فشارهای عصبی، بارها و بارها در طول روز برای ما اتفاق می‏افتد، یك ترافیك ساده یا یك صف كه به كندی حركت می‏كند، می‏تواند موجب تحریك سیستم عصبی شده و فشار آن را باعث شوند و نهایتا موجب تضعیف سیستم بدنی شود.

حسن محمدی بازدید : 330 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تحقیق در مدیریت

در مدیریت تحقیق زمینه هایی چون نگرش و رفتار کارکنان مدیریت منابع انسانی تاثیر ویژگیهایجمعیت شناختی بر اقدامات مدیریتی مدیریت عملیات تولید تدوین استراتژی نظام های اطلاعاتی و غیره را در بر می گیرد.

انواع تحقیق

  1. تحقیق کاربردی: در مورد مشکیلاتی که در حال حاضر وجود دارد و محققان و مشاوران برای بررسی مشکلات مورد علاقه ی خود به کار می برند تا راه حلهای عملی برای اصلاح یک موقعیت مشکل افرین بیابند.
  2. تحقیق بنیادی/ محض: در این نوع از تحقیق هدف حل یک مشکل موجود نیست بلکه می خواهند در باره پدیده ها و مسایلی که در چندین سازمان و در صنایع مختلف روی می دهد و نیز چگونگی حل آنها را بیشتر بداند که منجر افزایش دانش در زمینه های مختلف شده و از راه حل های بدست آمده در انواع سازمان می توان بهره برد.

چرا مدیران باید از تحقیق آگاهی داشته باشند؟

حسن محمدی بازدید : 256 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

● مقدمه
بی تفاوتی کارکنان نسبت به مسائل و مشکلات سازمان، مشکلی است که در ایران گریبانگیر اکثر سازمانهای دولتی و بعضی سازمانهای غیر دولتی است. مدیران در برخورد با این موضوع عکس العمل های متفاوت از خود نشان می دهند، بعضی فقط حرص می خورند، بعضی چون چاره ای نمی یابند بی تفاوت می گذرند، بعضی چاره کار را آموزش کارکنان می دانند،‌ بعضی (مدیران بی تجربه) اصلاً متوجه آن نمی شوند. آنها در سازمان خود مشکلی نمی بینند. بی تفاوتی نوعی انحراف از وضعیت متعادل در سازمان است. در مدیریت بحران نیز، بحران را انحراف از وضعیت تعادل تعریف کرده اند. پس شاید بتوان بی تفاوتی را نیز نوعی بحران نامید. اگر به بی تفاوتی مانند دیگر عوامل بحران زا از قبیل: کاهش نقدینگی، یا عدم فروش کالای تولید شده و مواردی از این دست، توجه شود، می توان به آن بعنوان یک عامل تخریبی در سازمان نگاه کرد. بی تفاوتی را شاید بتوان یک بحران خاموش، سقوط آرام و تخریب مستمر و بدون صدا نام نهاد. نگرش این چنینی به موضوع بی تفاوتی با توجه به اینکه تأثیر زیادی بر سیستمهای مختلف در سازمان، بخصوص بر تولید دارد، بسیار جای تأمل است.
سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که، چرا چنین مشکلی بوجود می آید؟ چه عواملی باعث بوجود آمدن بی تفاوتی در کارکنان خواهد شد؟ علت چیست؟ در این مقاله مهمترین علل بروز بی تفاوتی در کارکنان مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده به سئوالات فوق پاسخ مناسب داده شود.

حسن محمدی بازدید : 3286 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام : سرخاب کولی
نام انگلیسی : Pokeweeds
دیگر نام ها : نام علمی: Phytolacca

 

خواص سرخاب کولی
ضد يبوست، سودا، جلوگيري از بزرگ شدن غده تيروئيد، جلوگيري از سفت شدن كبد، درمان ريزش مو، جوش چركين، خارش پوست، بواسير و...

حسن محمدی بازدید : 161 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اگر می خواهید عشق و علاقه خود را به همسرتان تداوم ببخشید؛نخست باید یاد بگیرید که زمان کافی را برای با هم بودن و ابراز محبت اختصاص دهید. بعضی از زن و شوهر ها نمی دانند که چگونه باید لحظات باهم بودن را جاودانه کنند، بسیار ساده است: رابطه صمیمانه گذشته را تجدید کنید؛ به انگیزه عشق و ازدواجتان بیندیشید؛ مثلا با همسرتان درباره نخستین روزهای آشنایی و دوران خوش زندگی گفتگو کنید؛ زیرا یادآوری شادی ها و رویدادهای شیرین آن روزها، هم وجودتان را گرم می کند و هم تازگی و طراوت رابطه شما را با همسرتان حفظ خواهد کرد.

حسن محمدی بازدید : 192 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
این دعا از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است

دعایی سریع الاجابه برای حاجات 
دعاى پرارزشى است كه پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) در روز جنگ بدر و احزاب و امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا آن را خواندند. این دعا از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است:

اَللّهُمَّ اَنْتَ ثِقَتى فى كُلِّ كُرْبَة، وَ اَنْتَ رَجآئى فى كُلِّ شِدَّة، وَ اَنْتَ لى فى
حسن محمدی بازدید : 174 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
 اين ماه ، ماه بسيار شريفى است ؛ به اين جهت كه : از ماههاى حرام مى باشد، از اوقات دعا مى باشد و حتى در زمان جاهليت به اين مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر اين ماه بوده اند تا در آن دعا كنند.

  اين ماه ، ماه اميرالمؤ منين (عليه السلام ) مى باشد؛ شب اول آن يكى از چهار شبى است كه تاءكيد به زنده نگهداشتن آن به عبادت شده است . درباره روز نيمه آن آمده است كه محبوبترين روزها نزد خداوند بوده و زمان انجام عمل ((استفتاح )) است كه در ادامه به طور مفصل خواهد آمد. همچنين روز بيست و هفتم اين ماه ، مبعث حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى باشد. روزى كه زمان ظهور رحمت خداوند است . چيزى كه از اول خلقت تا كنون مانند آن ديده نشده است . اين گوشه اى از فضايل اين ماه است . در اينجا مراقبت ها و آداب اين ماه را ذكر مى كنيم .
حسن محمدی بازدید : 179 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

حسن محمدی بازدید : 197 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
بدانکه شب جمعه اوّل ماه رجب را ليلة الرَّغائب مي‌گويند و از براي آن عملي از حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله وارد شده با فضيلت بسيار که سيّد در اقبال و علاّمه در اجازه بني زهره نقل کرده‌اند از جمله فضيلت او آنکه گناهان بسيار بسبب او آمرزيده شود

بدانکه شب جمعه اوّل ماه رجب را ليلة الرَّغائب مي‌گويند و از براي آن عملي از حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله وارد شده با فضيلت بسيار که سيّد در اقبال و علاّمه در اجازه بني زهره نقل کرده‌اند از جمله فضيلت او آنکه گناهان بسيار بسبب او آمرزيده شود و آنکه هر که اين نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالي بفرستد ثواب اين نماز را بسوي او به نيکوتر صورتي با روي گشاده و درخشان و زبان فصيح پس با وي گويد اي حبيب من! بشارت باد تو را که نجات يافتي از هر شدّت و سختي گويد تو کيستي؟ بخدا سوگند که من روئي بهتر از روي تو نديدم و کلامي شيرين‌تر از کلام تو نشنيده‌ام و بوئي بهتر از بوي تو نبوئيدم.
حسن محمدی بازدید : 215 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شهادت استاد مطهری؛ روز معلم

- 12 اردیبهشت مصادف با شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم
استاد شهید آیت‌الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می‌گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می‌پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می‌ورزد.


در سال 1316 علی‌رغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می‌شود. در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه: الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می‌گیرد.

تعداد صفحات : 119

درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 93
  • آی پی دیروز : 127
  • بازدید امروز : 170
  • باردید دیروز : 301
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,922
  • بازدید ماه : 12,984
  • بازدید سال : 99,897
  • بازدید کلی : 2,314,659
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند