loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 214 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
افردی که از شیر، ماست و پنیرهای کم چرب استفاده می کنند حدود ۷۰ درصد بیشتر از افرادی کالری می سوزانند که لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.
آیا عادت دارید هر روز صبح یا غروب پیاده روی تند انجام می دهید؟ می دانید هر چقدر کاری را بیشتر انجام دهید بدن بیشتر به آن عادت می کند و در نتیجه کالری کمتری می سوزاند؟

۱. چای سبز

بیشتر مردم فقط از خاصیت ضدسرطانی بودن چای سبز آگاهی دارند اما این ماده متابولیسم بدن را نیز افزایش می دهد. افرادی که سه بار در طول روز چای سبز می نوشند، متابولیسم بدنشان حدود ۴ درصد افزایش می یابد. این شاید به این دلیل است که چای سبز حاوی کاتچین است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و ترشحات شیمیایی مغز می شود.
حسن محمدی بازدید : 244 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)

دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند که تنش می‌تواند موی انسان را خاکستری کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با افزایش فشار، سلول‌های بنیادی پرکننده رنگ مو آسیب دیده و باعث بیرنگ شدن مو می‌شوند.

این درحالیست که به گفته دانشمندان دانشگاه کانازاوا، این نشانه بسیار واضح پیری از مزیت‌های نیز برخوردار بوده که شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

محققان در زمان بررسی تاثیر تابش و دیگر مواد شیمیایی بر روی موی موش دریافتند که پوشش آنها زودتر خاکستری شد.

این امر به آن دلیل است که سلول‌های بنیادی درون فولیکول‌های موی آنها مجبور به بلوغ شده و تولید ملانین را که مسئول رنگ دادن به مو و پوست است، کاهش می‌دهند.

حسن محمدی بازدید : 318 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)

وقتی مفاصل سر و صدا می‌کند

صدای «تق‌تق» که هنگام راه رفتن یا بلند و کوتاه شدن از مفاصل‌تان شنیده می‌شود، نباید نگرانتان کند.

آرتروز ,قولنج,ساییدگی مفصل,مینیسک زانو ,تاندون

چراکه برخلاف آن که برخی تصور می کنند این صداها ناشی از شکسته شدن غیرارادی قولنج یا پیش نشانه ای از مشکلات مفصلی یا آرتروز است، اما این برداشت ها لزوما درست نیست، چراکه صدای مفصل همیشه ناشی از شکستن قولنج نیست و بعضی از مفاصل ما حین انجام بعضی حرکات یا هنگام راه رفتن صدا می دهد بی آن که برایمان مشکل جدی ایجاد کند یا نشانه ای از بیماری اسکلتی یا مفصلی خاصی باشد.

حسن محمدی بازدید : 602 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
متخصص و دانشیار آسیب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمار دیابتی به هیچ عنوان نباید از چای سبز و سیاه استفاده کند و در مقابل، مصرف جوشانده‌های سنتی مانند گل گاوزبان، زعفران و دارچین توصیه می‌شود.
به گزارش افکارنیوز، حسن اکبری در مورد مصرف چای برای افراد دیابتی افزود: چای از نوع سبز و سیاه یک گیاه دارویی با طبع سرد و خشک است و به علت داشتن طبع سرد و خشک تمام فعل و انفعالات سلولی را کاهش می‌دهد و از جمله بر روی مولکولNADH و پمپ های سدیم و پتاسیم اثر مهاری دارد.
حسن محمدی بازدید : 252 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
گشنیز گیاهی است با طعم معطر و شیرین که خواص درمانی مفیدی دارد و به همین خاطر مصرف چند برگ از آن به همراه وعده‌های غذایی روزانه توصیه می‌شود.
 ایسنا: گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله به رنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. برگ‌های آن به دو شکل ظاهر می‌شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه‌دار هستند و برگ‌های دیگر در طول ساقه می‌رویند، باریک و نخی می‌شوند.
حسن محمدی بازدید : 263 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
لامبرت و همکارانش گفتند که شاخص‌های مختلفی از التهاب و دیابت در موش‌هایی که از مکملهای کاکائو تغذیه کرده بودند، نسبت به موش‌هایی که در رژیم غذایی بدون کاکائو داشتند، بسیار کمتر بود.
راه دانشجو: تحقیقات جدید نشان داد که خوردن چند فنجان کاکائوی داغ ممکن است التهاب مرتبط با چاقی و دیابت را کاهش ‌دهد.

به گزارش فارس به نقل از یو‌پی‌آی، محققان آمریکایی دریافتند که چند فنجان کاکائو داغ می‌تواند فرد را در برابر التهاب مرتبط با چاقی و دیابت محافظت کند.
حسن محمدی بازدید : 329 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
هشدار به پدران آینده
استرس پدر رشد مغزی فرزند را مختل می‌کند
پژوهشگران دریافته اند، استرس در دوران پیش از بلوغ و جوانی بر روی اسپرم مردان تاثیر ماندگاری می گذارد به طوری که این تاثیر می تواند بر رشد مغزی فرزندان این مردان موثر باشد.
حسن محمدی بازدید : 273 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
فسفری كه در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول‌های عصبی می‌‌شود. سعی کنید از خرما به طور متوسط روزی ۲ یا ۳ عدد استفاده کنید.
خواصی متفاوت از خرما
به گزارش افکارنیوز، خرما میوه ای که در جنوب کشور رشد می کند و خواصی بسیار برای سلامتی بدن دارد. خرما همیشه به عنوان میوه ای متفاوت شناخته شده است که درکنار سبزی های دیگر نیز می تواند فواید بسیاری را به بدن برساند.
حسن محمدی بازدید : 594 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
بيشتر داروهاي لاغري ماهواره اي تقلبي هستند و اگر هم مؤثر باشند عوارض جدي را درپي دارند.
حميد عبدي، متخصص طب چيني سوزني از دانشگاه پكن و استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بيماري چاقي كاملاً پيچيده است و بعضي از افراد به راحتي لاغر مي شوند.

وي افزود: بهترين روش كاهش وزن تركيب كردن ورزش و رژيم غذايي مناسب مي باشد كه مي تواند تأثير بسزايي داشته باشد و همچنين متأسفانه ايراني ها با مصرف غذاهاي فست فودي و ساندويچ و بي تحركي بسيار باعث چاقي خود مي شوند.
حسن محمدی بازدید : 363 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
در بين مردم اصطلاحي به‌عنوان تصفيه‌خون وجود دارد که با تغيير تعبير و مفهوم اصلي در طب سنتي هم هست. طب سنتي ايران مبتني بر مزاج گرم و سرد، خشکي و تري و اخلاط اربعه يعني خلط دم يا خون، خلط صفراوي، بلغم و سوداست...
در بين مردم اصطلاحي به‌عنوان تصفيه‌خون وجود دارد که با تغيير تعبير و مفهوم اصلي در طب سنتي هم هست. طب سنتي ايران مبتني بر مزاج گرم و سرد، خشکي و تري و اخلاط اربعه يعني خلط دم يا خون، خلط صفراوي، بلغم و سوداست...
حسن محمدی بازدید : 325 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
مصرف قهوه فاقد کافئین تاثیر مشخصی در پیشگیری از سرطان تخمدان ندارد.
مطالعات محققان آمریکایی حاکی از این است که کافئین خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان کاهش می دهد. به علاوه این اثر در زنانی که از داروهای هورمونی از جمله قرص های پیشگیری از بارداری و هورمون های جایگزین در دوره یائسگی استفاده نمی کنند، بیشتر است.
حسن محمدی بازدید : 235 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)

هر کس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیه بخشی از مواد غذایی مورد نیاز او کمک کند، خدا هفت هزار فرشته بر او می گمارد تا برای هر یک از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت کنند.

سرویس مذهبی افکارنیوز- رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هر کس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیه بخشی از مواد غذایی مورد نیاز او کمک کند، خدا هفت هزار فرشته بر او می گمارد تا برای هر یک از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت کنند.۱

امام صادق سلام الله علیه می فرمود: هر کس مؤمن برهنه ای را بپوشاند، خدا جامه ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هر کس مؤمن توانگری را بپوشاند، مادامی که از آن پوشش پارچه ای باقی است، همواره در پناه و پوشش الهی است.۲

امام سجاد سلام الله علیه درباره کیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمود: هر کس لباس اضافه ای دارد و می داند مؤمنی که در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد، خدا او را به چهره در آتش افکند.۳

منبع:
۱. الکافی، ج۲، ص۲۰۵.
۲. الکافی، ج۲، ص۲۰۵.
۳. ثواب الاعمال، ص۲۵۰.
۴. مفاتیح الحیات، ص۲۸۵.

حسن محمدی بازدید : 385 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
شروط و ویژگی های انسان صالح از نظر قرآن/ دو ماموریت مهم انسان صالح
یک استاد دانشگاه گفت: در آیات بسیار متعدد شاید چند ده آیه الذین آمنوا و عملوا الصالحات گفته یعنی برایمان با همه عمل صالح نه یک یا چند عمل صالح تأکید کرده است. خداوند می فرماید إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا جنات فردوس منزلگاه صالحان است.
حسن محمدی بازدید : 295 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)
آیت الله غرویان؛
باور به خدا از طریق اخلاق به کودکان منتقل می شود
یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد تعلیم آموزه های دینی به کودکان با اشاره به اینکه در سطح کودکان بیشتر باید از مفاهیم اخلاقی شروع کنیم مثلاً مفهوم محبت، کمک به دوستان، احترام گذاردن به پدر و مادر و معلم و بزرگترها، و از اینگونه مسائل شروع کنیم گفت: آنوقت اخلاق کودکان را به خداباوری می رساند. یعنی از طریق اخلاق باور به خدا به کودکان منتقل می شود راه ورودش هم گوشزد کردن مفاهیم اخلاقی و روحی و ارزشهای روحی به آنها است.
حسن محمدی بازدید : 289 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)

تعبیر زیبای پیامبر(ص) درباره حفظ وحدت و همدلی

ما امت رسول خدا(ص)، امت متحد و معتدل، امت مکتب ناب محمدی یعنی مکتب اهل بیت(ع) هستیم که آیات قرآن و روایات زیادی درباره ما و خصوصیاتمان وارد شده که از جمله آنها وحدت، همدلی و انسجام است.

حسن محمدی بازدید : 360 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (0)
مجله سیب سبز: احتمالا  می‌دانید كه رنگ‌ها می‌توانند علاوه بر آنكه موجب نشاط و شادابی شما شوند، روحیه سكون و آرامش و افسردگی را نیز به انسان منتقل كنند. اما خواص جادویی و معجزه‌آسای رنگ‌ها فراتر از این بحث‌هاست. قرن‌هاست كه بشر از تكنیك‌ رنگ درمانی برای درمان بیماری‌های مختلف جسمی و روحی استفاده می‌كند. سال‌هاست كه درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان از این شیوه‌ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده می‌كنند و تاثیرات مثبت و منفی استفاده از رنگ‌ها را به مردم آموزش می‌دهند و متناسب با مزاج، روحیات و طبیعت افراد استفاده از رنگ‌هایی خاص را در زندگی، نوع پوشش و دكور خانه‌شان به مردم تجویز می‌كنند.


حسن محمدی بازدید : 342 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (0)

مواد غذایی را با چه روغنی سرخ کنیم؟

این روزها کارشناسان تغذیه هم درباره نحوه مصرف روغن‌های مایع اتفاق نظر ندارند. یک کارشناس می‌گوید برخی روغن‌های مایع برای سرخ‌کردن مناسب بوده و حتی اگر روی بسته‌بندی آن عبارت «مخصوص سرخ‌کردن» قید نشده باشد باز هم می‌توان با آن غذا را سرخ کرد، اما متخصص دیگر این دیدگاه را نفی و اظهار می‌کند تمام روغن‌های مایع به دلیل نقطه ذوب و دود پایین در برابر حرارت بالا سمی شده و تنها برای افزودن به سالاد، پلو و خورش مناسب است، اما پرسش اصلی این است ‌که در میان انواع روغن‌های مایع خوراکی کدام‌یک در اثر حرارت بالا، آسیب کمتری دیده و مزیت بارز هر کدام در چیست؟

حسن محمدی بازدید : 220 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (0)
محققان امریکایی می گویند افراد گیاهخوار بیشتر عمر می کنند.
دکتر «مایکل جی اورلیچ» از دانشگاه «لوما لیندا» کالیفرنیا و گروهی از همکارانش تحقیقات شش ساله ای را روی بیش از 70 هزار زن و مرد انجام دادند و با تقسیم رژیم غذایی آنان به پنج گروه اصلی به ارزیابی ارتباط رژیم غذایی و وضعیت سلامت آنها پرداختند.
این پژوهشگران در تحقیقات خود دریافتند افراد گیاهخوار طول عمر بیشتری دارند ، معمولا افراد تحصیل کرده تری هستند، وزن متناسب تری دارند و تمایل کمتری به نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات نشان می دهند و حتی بیشتر ورزش می کنند.

محققان می گویند گیاهخواری با کاهش مرگ و میر و افزایش طول عمر افراد مرتبط است اما هنوز هم تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.(واحدمرکزی خبر)
حسن محمدی بازدید : 296 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (0)
مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد پروبیوتیک موجود در ماست طبیعی
می تواند به بهبود روحیه افراد کمک کند چرا که این مواد قادرند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهند.


حسن محمدی بازدید : 226 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (2)
تحقیقات نشان داده است پروتئین، كلسیم و ویتامین B12 موجود در شیر نقش مهمی در پیشگیری از بروز عوارض پوستی همچون خشكی، شكنندگی و اگزما دارد. همچنین اسید لاكتیك موجود در شیر در بیشتر لوسیون‌های صورت و كرم‌های پوست استفاده شده و نقش نرم‌كننده و شاداب‌كننده بر پوست دارد.

حسن محمدی بازدید : 236 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (0)
سلامت نیوز : این روزها جوانان برای افزایش حجم بدن از دستورات غذایی ویژه‌ای مانند مصرف زیاد تخم‌مرغ و سیب‌زمینی پیروی می‌کنند که این مسئله می تواند زمینه‌ساز بیماری‌های کبدی و کلیوی باشد.

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس در مورد عوارض مصرف بی‌رویه مواد خوراکی مانند سفیده تخم‌مرغ در افرادی که ورزش می‌کنند اظهار داشت: تغذیه علم تعادل است و همه افراد چه معمولی و چه ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای ورزش می‌کنند تعادل را در مصرف مواد خوراکی باید رعایت کنند و اگر این تعادل از یک حدی فراتر رود می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد.
حسن محمدی بازدید : 265 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (0)

غذا های سوزاننده چربی,راههای کاهش وزن

غذا های سوزاننده چربی بدن
غذاهای سوزاننده چربی به نوع خاصی از غذاها اشاره دارد که یا چربی های جمع شده در بدن را می سوزاند یا سوخت و ساز را بهبود می بخشد. با اضافه کردن این نوع غذاها به برنامه غذایی معمول تان به سهولت می توانید چربی را از بدن تان خارج کنید و خود را به تندرستی و فرم مناسب برسانید.

حسن محمدی بازدید : 263 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (1)
محققان انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت با مطالعه سه ماهه روی ۲۳۰ نفر به این نتیجه رسیدند که مصرف دوغ پس از غذا نه تنها جلوی جذب آهن را نمی‌گیرد بلکه تا حدی میزان جذب آن را بالا می‌برد.
تیرنگ نیستانی،مدیرگروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد تداخل مواد غذایی مختلف و جلوگیری از جذب برخی مواد غذایی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در تغذیه بر هم‌کنش آهن و کلسیم است که معمولاً مصرف زمان مواد حاوی کلسیم مانند لبنیات با مواد حاوی آهن باید فاصله‌دار باشد.وی با اشاره به اینکه آهن معمولاً به دو شکل معدنی با منشأ گیاهی (غیرهم) و عالی (هم) با منشأ حیوانی در ترکیبات غذایی وجود دارد، افزود: آهن عالی که معمولاً در گوشت قرمز و جگر وجود دارد جذب می‌شود و کمتر تحت تاثیر عوامل دیگر قرار می‌گیرد ولی آهن موجود در گیاهان ممکن است تحت تاثیر کلسیم کمتر جذب شود. به گفته این متخصص تغذیه مصرف زیاد فیبر و کلسیم همزمان با آهن می‌تواند جذب هر دو شکل آهن عالی و معدنی را در بدن مختل کند.نیستانی به این نکته هم اشاره کرد که برخی مواد مغذی حاوی ویتامین C جذب آهن معدنی(غیرهِم) را تسهیل می‌کند.مدیر گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو تغذیه‌ای وزارت بهداشت به مطالعه‌ای که توسط این مرکز روی 230 نفر انجام شده اشاره کرد و گفت: در این مطالعه افراد روزی دو مرتبه 250 سی‌سی در وعده ناهار و شام دوغ مصرف کردند که پس از 3 ماه مصرف مشخص شد نه تنها هموگلوبین این افراد پایین نیامده بلکه تا حدی افزایش هموگلوبین هم داشتند.این متخصص تغذیه بر این باور است که جذب آهن در PH اسیدی ترغیب می‌شود.نیستانی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه در فرهنگ ایرانی برخی بعد از خوردن غذا بلافاصله چای می‌نوشند، این کار چه مضراتی ممکن است در پی داشته باشد، گفت: در چای یکسری آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام پلی‌فنل‌ها وجود دارد که از نظر ساختار شیمیایی به آهن‌های گیاهی وصل می‌شوند و به نوعی جذب آهن را مختل می‌کنند.وی به افراد توصیه کرد: افراد باید تا دو ساعت بعد از خوردن غذا از نوشیدن چای امتناع کنند.
حسن محمدی بازدید : 237 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (1)
خیلی ها عادت دارند همراه غذا ماست بخورند اگر شما هم اهل ماست خوردن هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛‌ مطالعات جدید نشان می دهد باکتری های عظیم موجود در ماست پروبیوتیک که غنی از کلیسم و پتاسیم محسوب می شود باعث عملکرد بهتر مغز و بهبود حالت های روحی و روانی می شود.

در واقع مغز این افراد سیگنال هایی به روده ارسال می کند که جلوی بروز تنش و احساسات منفی را می گیرد و می تواند در درمان افسردگی موثر باشد البته شاید نام این ماست کمی عجیب و غریب باشد اما در هر سوپر مارکتی یا فروشگاهی می توانید آن را پیدا کنید.
به گفته ی متخصصان طب سنتی مصرف زیاد ماست ممکن است در برخی افراد درد مفاصل را تشدید کند بنابراین توصیه می شود ماست را با نعنا، گردو، دارچین یا با افزودنی هایی که به اصطلاح طبع گرم دارند مصرف کنید.
حسن محمدی بازدید : 285 جمعه 24 خرداد 1392 نظرات (3)

سلامت نیوز : شیرموز و شیرنارگیل نوشیدنی‌های دلچسب و گوارایی است که اگر به خوبی با ذرات ریز یخ مخلوط شده باشد، نوشیدن اولین جرعه آن در این روزهای گرم جگرتان را حال می‌آورد و اگر زیاد شیرین نباشد تشنگی‌تان را رفع می‌کند.

به گزارش
سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما چرا می گوییم بار میکروبی شیرموز بالاست و نباید بیش از یک روز نگهداری شود و چرا بیشتر شیرنارگیل های موجود در بازار حاوی اسانس است؟

تعداد صفحات : 119

درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 115
  • بازدید امروز : 462
  • باردید دیروز : 352
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,786
  • بازدید ماه : 6,776
  • بازدید سال : 79,617
  • بازدید کلی : 2,294,379
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند