loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 279 شنبه 13 آذر 1395 نظرات (0)

 ساخت فرآورده هاي دارويي استريل

MANUFACTURING OF STERILE MEDICINAL PRODUCTS

ساخت فرآورده هاي استريل نيازمند كاهش عوامل آلوده كننده ميكروبي، ذرات و مواد تب‌زا است. اين امر بيشتر به مهارت، آموزش، رفتار و روش كاركنان شاغل در كار بستگي دارد. تضمين كيفيت بسيار مهم بوده و روند توليد بايد به طور دقيق با روش هاي اعتبارسنجي شده صورت پذيرد. اعتمادِ تنها به استريليتي يا ساير جنبه هاي كيفيت نبايد جايگزين هرگونه آزمايش فرآيند انتهايي يا‌ محصول نهايي شود.

ساخت فرآورده هاي استريل كه نيازمند الزامات خاصي به منظور كاهش احتمال آلودگي ميكربي, آلودگي ذرات يا مواد تب زا (Pyrogen)  مي باشد, بايد در نواحي تميز صورت گيرد و ورود به اين مناطق براي كاركنان، تجهيزات و مواد از طريق هوابند/ ایرلاک انجام پذيرد. مناطق تميز بايد در حد استاندارد مناسب نگهداري شده و هواي ورودي به اين محل ها ازفيلترهاي ويژه با كاركرد مؤثر عبور كرده باشد.

عمليات توليد به دو گروه تقسيم مي شود: اول روش هايي كه محصول در انتهاي توليد، استريل مي‌شود و دوم آنهايي كه قسمتي يا تمام مراحل توليد, بصورت آسپتيك انجام مي شوند. هر عمل توليدي، نيازمند محيطي با سطحِ تميزيِ مخصوص به خود در حين كار است تا خطرات آلودگي هاي ميكروبي يا ذرات در فرآورده ها يا موادي كه به اين مناطق آورده مي شوند،كاهش يابد.

حسن محمدی بازدید : 207 شنبه 13 آذر 1395 نظرات (0)

منبع  : مجله Pharm Tech   - 18  آوریل 2012   -  30 فروردین 1391

ترجمه : مهندس توفیق وحیدی آذر

بکارگیری تکنولوژی" بی اف اس" در تولید و پرکنی بطری در پروسه­های دارویی پیوسته منجر به بسته­بندی استریل با زمینه­های اصلاح در بسته بندی ، ممانعت از آلودگی و اعتباریابی فرایند می­گردد.


شرکت­های تولیدکننده محصولات دارویی استریل که با روش­های متداول و معمولی به تولید می­پردازند، همواره در چالش­های کیفیتی خود قرار دارند .مهم ترین این چالش­ها مسائل مربوط به اشکالات و نواقص ناشی از تجهیزات، کنترل­ آلودگی­های میکروبیولوژیک و اعتباردهی فرایند تولید اسپتیک می­باشد.

 روش "بی اف اس روش پرکنی در شرایط اسپتیک برای محصولات استریل است که در صورت بکارگیری می­تواند موجب اصلاح و بهبود شرایط تولید گردد.

تکنولوژی "بی اف اس" یک متد اتوماتیک برای شکل­دهی و پرکردن بطری­های پلاستیکی دارای محصول مایع در یک پروسه تولیدی بدون توقف و پیوسته می­باشد. در مرحله شکل­دهی بطری با هوای فشرده ؛ دانه­های پلاستیک در دمای بالا ذوب شده و به شکل یک لوله پلاستیکی یا به اصطلاح " پریسون " در می­آیند که در طول­های مورد نیاز برش داده می­شوند.

حسن محمدی بازدید : 535 دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه (H۲O۲) یک اکسنده متداول است که به عنوان سفید کننده استفاده می‌شود. هیدروژن پراکسید ساده‌ترینپراکسید است (پراکسیدها ترکیباتی هستند که دارای یک پیوند یگانه اکسیژن-اکسیژن هستند). آب اکسیژنه خالص H۲O۲ یک مایع ناروانی است که کمی آبی رنگ می‌باشد و با زحمت زیاد می‌توان آنرا تهیه نمود. آب اکسیژنه‌ای که در داروخانه‌ها به اسم آب اکسیژنه رقیق فروخته می‌شود محلولی است از آب اکسیژنه در آب که %۳ آن آب اکسیژنه است، مانند آب بی‌رنگ و بی‌بوست، مزه تلخی دارد و کمی اسیدی است. این مایع اکسید کننده‌ای قوی است.

تجزیه این ماده باعث ایجاد رادیکالهای OH می‌شود که بیش از چند ثانیه در دسترس نمی‌باشند و در این مدت با خاصیت شدید اکسیدکنندگی خود، مواد آلی و معدنی را اکسید می‌کند.

خصوصیات آب اکسیژنه

حسن محمدی بازدید : 174 دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

images (1)

ارزش تغذیه‌ای شیر استریل
استفاده از شیر استریلیزه UHT به دلیل ویژگی‌های آن از جمله قابلیت ماندگاری نسبتا طولانی (چند ماه)، همواره در میان مصرف‌کنندگان همراه با این شبهه بوده که این نوع شیر حاوی مواد نگهدارنده است یا با اعمال حرارت‌های زیاد، ارزش غذایی آن به شدت کاهش می‌یابد.
در این مقاله ضمن اشاره کوتاهی به ارزش غذایی شیر، تاثیر حرارت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون بر روی اجزای ترکیبی شیر مقایسه شده است:

حسن محمدی بازدید : 388 دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

سترون کردن وضدعفونی

هدف: هدف از استریل کردن جلوگیری از انتقال عفونت .

مقدمه

سترون کردن یا استریل کردن  sterile

به معنی از بین بردن میکروارگانیسمها(تمامی اشکال حیاتی اعم از سلول واسپور) در ابزار آلات و لوازم پزشکی، دارویی، مواد غذایی و غیرهاست . استریل یا سترون به معنی کاملاً عاری از باکتری یا قارچ یا ویروس یا دیگر میکروارگانیسمهای بیماری‌زا و غیربیماری‌زا (در مورد اشیای بی‌جان) است . تعریف استریلیزاسیون در پزشکی با محیط و مواد غذایی متفاوت است.

ضد عفونی کردن

درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 95
  • آی پی دیروز : 115
  • بازدید امروز : 337
  • باردید دیروز : 352
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,661
  • بازدید ماه : 6,651
  • بازدید سال : 79,492
  • بازدید کلی : 2,294,254
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند