loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 208 شنبه 13 آذر 1395 نظرات (0)

منبع  : مجله Pharm Tech   - 18  آوریل 2012   -  30 فروردین 1391

ترجمه : مهندس توفیق وحیدی آذر

بکارگیری تکنولوژی" بی اف اس" در تولید و پرکنی بطری در پروسه­های دارویی پیوسته منجر به بسته­بندی استریل با زمینه­های اصلاح در بسته بندی ، ممانعت از آلودگی و اعتباریابی فرایند می­گردد.


شرکت­های تولیدکننده محصولات دارویی استریل که با روش­های متداول و معمولی به تولید می­پردازند، همواره در چالش­های کیفیتی خود قرار دارند .مهم ترین این چالش­ها مسائل مربوط به اشکالات و نواقص ناشی از تجهیزات، کنترل­ آلودگی­های میکروبیولوژیک و اعتباردهی فرایند تولید اسپتیک می­باشد.

 روش "بی اف اس روش پرکنی در شرایط اسپتیک برای محصولات استریل است که در صورت بکارگیری می­تواند موجب اصلاح و بهبود شرایط تولید گردد.

تکنولوژی "بی اف اس" یک متد اتوماتیک برای شکل­دهی و پرکردن بطری­های پلاستیکی دارای محصول مایع در یک پروسه تولیدی بدون توقف و پیوسته می­باشد. در مرحله شکل­دهی بطری با هوای فشرده ؛ دانه­های پلاستیک در دمای بالا ذوب شده و به شکل یک لوله پلاستیکی یا به اصطلاح " پریسون " در می­آیند که در طول­های مورد نیاز برش داده می­شوند.


پریسون با نزدیک شدن دو نیمه قالب در میان آن­ها قرار می­گیرد و هوای دمیده شده به داخل پریسون موجب انبساط آن و شکل­گیری  بطری در بدنه داخلی قالب می­گردد. بطری در حال سرد شدن در همان زمان پر و سر آن بسته می شود.

مزایای استفاده از سیستم" بی اف اس"

تکنولوژی" بی اف اس" برای بسته­بندی استریل چندین مزیت را مطرح می­سازد. سطوح در تماس با محصول، تمیز و استریل بوده و با استفاده از هوای فیلترشده و یا هوای مشابه آن سطوح تماس استریل از آلودگی­های محیطی محافظت می­گردد.

به علاوه؛ در طراحی ماشین با ایجاد مانع فیزیکی از دستکاری سیستم توسط پرسنل درحین شکل­دهی ظروف و فرایند پرکنی ممانعت می­گردد.

 

کنترلآلودگی میکروبیولوژيک

پرسنل عملیاتی و اپراتوری مهم­ترین منابع آلودگی میکروبیولوژیک در اتاق­های پاک به شمار می­روند. بنابراین به عنوان منابع آلاینده بالقوه در آلایندگی محصولات به شمار می­روند.

طراحی مناسب و عملیات اتوماتیک­" بی اف اس" موجب کاهش دخالت انسانی گردیده و در نتیجه کاهش خطرات آلودگی­های  میکروبی می­گردد.

به علاوه دهانه کوچک ظروف و سرعت تولید دردستگاه ” بی اف اسمنجر به کاهش مدت زمان قرارگیری بطری در معرض آلاینده های احتمالی میکروبی می­شود.

 

کاهش احتمالی آلودگی بطری

ایراد در سیل­های محصولات دارویی ممکن است ناشی از شیشه و یا انواع وسایل مربوط به بسته بندی باشند ( مثل درپوش).

آسیب یا ایرادات ممکن است درحین جابجایی ویا انتقال ظروف قبل از پرکردن محصول و یا متناسب با تغییرات در فرایندهای تولید به  وجود آید. در تکنولوژی "بی اف اس" از بطری­ها و درب های آماده استفاده نمی­شود و به این  دلیل استفاده از تکنولوژی "بی اف اسموجب کاهش آسیب ناشی از جابجایی و حمل ونقل می­گردد.

به علاوه؛ شکل­گیری ظروف با کنترل سریع و سیستماتیک ماشین و قبل از پرشدن محصول استریل انجام گرفته و در نتیجه آسیب های کنترلی در محل کنترل فرایندی تولید به وجود نمی­آید.

 

فرآیند اعتبار سنجی آسان

سیستم تولید" بی اف اس" یک پروسه تولید اتوماتیک است که نیاز کمتری به مداخله اپراتور دارد. بنابراین ؛ کارکرد و عملیات آن از راهبری دستی به مراتب قابل برنامه­ریزی و پیش بینی و با کمترین تغییرات وعدم میل به خطا است.

بسیاری از فرایندها به جای کنترل با ابزار توسط سیستم دستگاه تحت کنترل قرار می­گیرند و این منجر به کاهش تغییرات درفرایند و در نتیجه سهولت اعتبارسنجی پروسه می­شود.

 

نکات نیازمند دقت در تکنولوژی" بی اف اس"

با وجود مزیت­های بسیار در سیستم­های تولید "بی اف اس" نکات ذیل دارای محدودیت­هایی برای این سیستم هستند.

l وجود سطوح ذرات غیر قابل مشاهده در اطراف دستگاه" بی اف اس"

l قرارگیری محلول (محصول) دردمای بسیار زیاد بطری تولید شده در سیستم

l خاصیت­های بطری پلاستیکی در میزان خروج گاز و رطوبت از آن

 

کنترل ذرات

سطوح بالایی از پارتیکل­های پلاستیکی از اکستروژن پلاستیک و فرایند برش پریسون به­وجود می­آیند. سازندگان سیستم­های ماشین­­های ” بی اف اس"  گام­ها و مراحلی برای اصلاح موضوع انتشار پارتیکل­های پلاستیک با طراحی بهتر دیواره ها برای  ایزوله و محافظت­کردن سطوح در تماس محصول با شرایط محیطی برداشته­اند.

در برخي از طراحي­هاي  دستگاه هاي" بي اف اس"  ، تجهيزات مولد پارتيكل دورتر ازمحل­هاي فيلينگ قرار گرفته وتحت شرایطی مانند ديواره­ها و موانعي جداسازي مي­گردند.

براي برخي از محصولات خاص، داخل پريسون به صورت پيوسته  با هواي استريل شستشو داده شده و برش نمي­يابد كه اين روش مي­تواند براي محافظت سطوح تماس مورد استفاده قرار گيرد.

 

تاثيرات حرارت

بطري­هاي "بي اف اس به مدت چندين ثانيه بعد از فيلينگ در دماي 60 درجه سلسيوس باقي مي­مانند،انتظار می رود كه از انواع ديگر پلاستيك­های دارای حرارت پايين­تر فرايندي براي كاهش اين حرارت استفاده شود. براي كاهش تاثيرات قرار گرفتن  بطري­ها در معرض حرارت ؛ مي­توان بعد از پرشدن و بسته بندي آنها را به سرعت خنك نمود.

 

تاثيرات اكسيژن و رطوبت

 پلاستيك­هاي مورد استفاده در بطري­هاي” بي اف اس" نسبت به بطري­هاي شيشه­اي در مقابل رطوبت و اكسيژن محدوديت كمتري ايجاد مي­كنند.

براي محصولات حساس به اكسيژن ؛ بطري­هاي پرشده مي­توانند در كيسه­هاي محافظ يا بسته بندي­هاي ثانويه قرار گيرند و یا به وسيله  گازهاي خنثي در داخل بسته­بندي­هاي ثانويه ریسک نفوذ اكسيژن کاهش داده شود.

توسعه فرايند و مطالعات ثبات محصول؛ صحت روش توليد با سيستم­هاي "بي اف اس" را تاييد مي كنند.

شركت­هايي كه از سيستم­هاي ”بي اف اس" استفاده مي­كنند بايد از عدم تاثيرات منفي حرارت و نفوذ و تراوش در كيفيت محصول  اطمينان حاصل نمايند.

 

چشم انداز

 انجمن بين­المللي كاربران "بي اف اس"BFSIOA  و انجمن داروهاي تزريقي  PDA  دريك كار مشترك براي تهیه و ارائه گزارش فني شامل اطلاعات علمي و عملياتي مرتبط با توليد اسپتيك "بي اف اس" براي محصولات استريل هستند.

 اين گزارش بر مبناي گزارش  نکات قابل توجهBFSIOA ، گفتگو با صنعت و داده­های ورودی اخیر از گروه صنعتی "بی اف اس"PDA تهیه  خواهد شد. این راهنمابراساس بهترین تجارب و منطق علمی و داده­هایی که این تجارب را حمایت می­کنند از صنعت    "بی اف اس" برای  توسعه و بهبود بیشتر صنعت فرایندهای تولید اسپتیک پشتیبانی خواهد نمود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 180
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 372
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 758
  • باردید دیروز : 476
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,669
  • بازدید ماه : 11,731
  • بازدید سال : 98,644
  • بازدید کلی : 2,313,406
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند