loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 299 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن با غذاهای سنتی سبک ایرانی در وعده افطار


سلامت نیوز : یک دکترای علوم تغذیه با بیان اینکه افطار با یک لیوان شیر گرم یا آب جوش به همراه چند دانه خرما بهترین ترکیب غذایی به شمار می رود، گفت: بهتر است از غذاهای سبک در وعده افطاری استفاده شود. همچنین می توان از غذاهای سنتی ایرانی که حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن است، نیز به عنوان وعده شام در حدود دو ساعت پس از صرف افطار استفاده کرد.


دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر تاثیر تغذیه مناسب و صحیح در ماه مبارک رمضان بر حفظ سلامت روزه داران، تصریح کرد: افطار کردن با یک لیوان شیر گرم یا آب جوش به همراه چند دانه خرما بهترین ترکیب غذایی برای باز کردن روزه به شمار می رود چرا که خرما به عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و بویژه گلوکز می تواند با افزیش سطح قند خون که در طول روزه داری کاهش یافته، نیاز سلول‌های مغذی به گلوکز را تامین و موجب ارتقای عملکرد مغزی می‌شود.

وی خوردن آب جوش، شیر یا حتی آب قند در ابتدای افطاری برای جبران آب از دست رفته بدن در شرایطی که به شدت به آن نیاز دارد را موثر دانست و افزود: خوردن غذاهای سبک همچون نان و پنیر به همراه گردو یا سبزی در وعده افطار توصیه می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه داشتن یک وعده شام، دو ساعت پس از صرف افطاری توصیه می‌شود، اظهار داشت: غذاهای سنتی ایرانی بنابر صلاح خانواده حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن است که می تواند در این وعده غذایی گنجانده شود اما آنچه که باید مورد توجه افراد قرار گیرد پرهیز از زیاده خوری در ساعات بین افطار تا سحر است.

دکتر سهیلی آزاد به لزوم مصرف سبزیجات و میوه ها در وعده‌های غذایی افطاری و شام اشاره کرد و گفت: این مواد منابع عمده ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و مصرف آنها از ابتلای شخص روزه دار به یبوست جلوگیری می‌کند. بنابراین یک ساعت پس از صرف شام بهتر است حتما از گروه میوه‌ها به مقدار یک واحد، یعنی در حدود یک سیب متوسط یا دو عدد زردآلوی بزرگ استفاده شود.

وی توصیه کرد: بهتر است افراد از مصرف آب و نوشابه به همراه غذا خودداری کرده و در حدود 20 دقیقه پیش از خوردن غذا، آب مورد نیاز خود را تامین کنند. بطوری که مصرف نوشیدنی‌ها در طول غذا خوردن موجب کامل هضم نشدن غذا در روده شده و نفخ و دل درد را برای فرد روزه دار به دنبال دارد.

این دکترای علوم تغذیه در پایان با اشاره به فرصت مناسب روزه داری برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی، خاطرنشان کرد: پرخوری در وعده افطار نه تنها موجب لاغر شدن فرد روزه دار نمی شود بلکه اضافه وزن و چاقی را برای وی در پی دارد بطوری که انرژی مازاد بر نیاز دریافتی از مواد مختلفی که در ساعات پس از افطار تا سحر خورده می شود، موجب چاق شدن بیشتر افراد می شود.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 162
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 274
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 602
  • باردید دیروز : 476
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,513
  • بازدید ماه : 11,575
  • بازدید سال : 98,488
  • بازدید کلی : 2,313,250
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند