loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 344 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

    محققان توصیه می کنند، برای کاهش وزن باید ماست در رژیم غذایی گنجانده شود. بسیاری از افراد که برای لاغری رژیم غذایی دارند، فرآورده های لبنی را از فهرست مواد غذایی حذف می کنند. این در حالی است که محققان دریافتند ماست در واقع توانایی بدن را برای سوزاندن چربی های زائد تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می کند

    افرادی که در رژیم غذایی خود ماست کم چرب را می گنجانند، بیشتر از افرادی که صرفا دریافت کالری خود را کم
می کنند، کاهش وزن دارند. همچنین افرادی که ماست می خورند، در مقایسه با افراد دیگر 22 درصد وزن بیشتر، 61 درصد چربی بدن بیشتر و 81 درصد چربی شکم بیشتری را در طی 12 هفته کم می کنند.

    در این تحقیق افراد چاق سالم شرکت داشتند که به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه از رژیم غذایی کم کالری استفاده کردند که 500 کالری کمتر از میزان معمول دریافت کالری بود. یک گروه تقریبا 1100 میلی گرم کلسیم در روز شامل 3 وعده ماست کم چرب مصرف می کرد و گروه دیگر در حدود 500 میلی گرم کلسیم می کرد. پس از گذشت 12 هفته، میزان متوسط کاهش وزن در گروهی که ماست کم چرب استفاده می کردند 6 کیلو گرم بود. همچنین افراد این گروه در حفظ حجم عضلات در وضعیت مناسب دوبرابر بیش از گروه دیگر موفق بودند.

    به نظر می آید کسب کلسیم کافی در رژیم غذایی باعث می شود بدن چربی بیشتری را بسوزاند و مقدار چربی جدیدی را که بدن می سازد، کاهش دهد. به این ترتیب از دست دادن چربی را با حفظ عضلات کم چرب را آسان تر می سازد و این نکته مهم در حین رژیم گرفتن است؛ چرا که شما قصد دارید چربی را از دست بدهید نه ماهیچه را. بنابراین رژیم غنی از غذاهای لبنی کم چرب مانند ماست کم چرب می تواند با سوزاندن چربی اضافی بدن باعث کاهش وزن شما شود.

گونه های باکتری «لاکتیک اسید» برای رشد و تکثیر به ویتامن های گروه B نیاز دارند که مهم ترین آن ها B12 است. برخی از گونه ها نیز قادر به سنتز B12 هستند. بنابراین، انتخاب دقیق گونه های باکتری به کار رفته برای تخمیر می تواند عامل مهمی در جهت پیشگیری از کاهش قابل توجه B12 در محصول نهایی باشد.

لاکتوز

    لبنیات تنها منبع تامین کننده ی قند لاکتوز هستند. پیش از انجام تخمیر، مقدار لاکتوز در شیر تقریبا 5 درصد است. باکتری «لاکتیک اسید» باعث تبدیل قند لاکتوز به اسید لاکتیک می شوند. لذا خاصیت اسیدی ماست از شیر بیشتر است. به همین دلیل افرادی که دچار بیماری «عدم تحمل لاکتوز» هستند، ماست را بهتر از شیر تحمل می کنند.

پروتئین

معمولا، مقدار پروتئین در ماست های کارخانه ای بیشتر از شیر است، زیرا در طی تهیه ماست به منظور ایجاد قوام بیشتر، مقدار شیر خشک بدون چربی نیز به ماست اضافه می شود. این اعتقاد وجود دارد که پروتئین ماست بسیار راحت تر از شیر هضم می شود، زیرا که باکتری های تخمیر کننده، مراحله اولیه ی پروتئین را انجام می دهند.

با افزایش زمان نگهداری ماست، هضم پروتئین آن بیشتر خواهد شد. به هنگام تخمیر شیر هم حرارت و هم تولید اسید منجر به دلمه شدن کازئین شیر می شود. این شرایط قابلیت هضم پروتئین را به شدت افزایش می دهد. بنابراین، پروتئین های ماست در مقایسه با شیر از کیفیت زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند.

چربی ها

چربی های شیر نیز در طی تخمیر دچار تغییر می شوند. نشان داده شده است که غلظت اسید لینولئیک در ماست بیشتر از شیر است. این اسید چرب خاصیت تحریک سیستم ایمنی و ضد سرطانی دارد. در یک مطالعه ی جدید در مورد سرطان پستان و روده، اثرات این اسید چرب بر مهار تکثیر سلول های سرطانی مشاهده شده است.

املاح

    ماست منبع خوب کلسیم و فسفر است. در واقع ماست، شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی فراهم کننده ی بخش اصلی نیاز به کلسیم در رژیم غذایی روزانه ی ما هستند.

    به دلیل اسیدیته بیشتر ماست، کلسیم و منیزیم آن بسیار راحت تر از شیر جذب می شوند. بنابراین برای زنان در سنین یائسگی که بسیار در معرض خطر اختلالات استخوانی و پوکی استخوان هستند، ماست و سایر لبنیات منبع غذایی بسیار مهم برای کلسیم هستند. همچنین، اسیدیته بالای ماست باعث خواهد شد اثر فیتات در کاهش جذب کلسیم و سایر عناصر دو ظرفیتی نیز کم شود.

    250 میلی لیتر ماست 450 میلی گرم کلسیم دارد. این مقدار می تواند نصف نیاز کودکان و 30 تا 40 درصد نیاز کلسیم بزرگسالان را برطرف کند. یادمان نرود که ماست باکتری های زنده دارد و این باکتری ها موجب افزایش جذب کلسیم در بدن می شود

ماست سبب جذب بهتر مواد غذایی می شود

    ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی، سبب جذب بهتر برخی مواد غذایی می شود. برای مثال، افزایش جذب کلسیم و ویتامین های گروه B از فواید ماست است. ماست به رودها کمک می کند تا به حال عادی خود برگردند و باکتری های مضر را از روده ها خارج می کنند، به همین دلیل است که هضم و جذب غذا با این محصول لبنی آسان تر می شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 161
  • آی پی دیروز : 150
  • بازدید امروز : 345
  • باردید دیروز : 370
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 715
  • بازدید ماه : 7,300
  • بازدید سال : 94,213
  • بازدید کلی : 2,308,975
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند