loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 198 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (0)

خوردن این خوراکی در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم می شود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن می گردد اما مصرف آن در زمستان کلیه ها را گرم نگه می دارد و سردی و برودت را از بدن دفع می کند.

در رساله ذهبيه امام رضا(ع) ماه اول زمستان بنا به تقويم رومي به «کانون اول» معروف است. در اين ماه که از ۲۳ آذرماه شروع مي شود و حدود ۳۱ روز طول مي کشد، سردي هوا تشديد مي يابد. حضرت امام رضا(ع) درباره اين ماه توصيه هايي فرموده اند.


امام رضا علیه السلام در توصیه های پزشکی خود در مورد راه های حفظ سلامتی در ماه اول زمستان می فرمایند: کانون الأول: واحد ثلاثون یوماً تقوی فیه العواصف و یشتد فیه البرد، و ینفع فیه کل ما ذکر فی (تشرین الثانی) و یحذر فیه من أکل الطعام البارد، ویتقی فیه الحجامة و الفصد و یستعمل فیه الأغذیة الحارة بالقوة و الفعل . از این رو مطابق این سفارشات باید از طعام با طبیعت سرد پرهیز کرده، غذاهای با طبیعت و درجه حرارت گرم مصرف نماییم، از حجامت و فصد اجتناب کنیم، آب در شب نخوریم، جرعه‌ای آب گرم هر روز اول صبح بنوشیم و خوردن از سبزی (بقول)، کرفس‏‏‏‏، نعناع و تره تیزک(شاهی) هم پرهیز کنیم.

 


مطابق آموزه های امام رضا (علیه السلام) به لحاظ  فصول سال بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، زمانی است که هوا معتدل باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز و در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان (بجز 14 حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.

 

در اين ماه به دليل سردي هوا اخلاط در بدن تراکم مي يابد و با حجامت و فصد به شکل مناسب از بدن خارج نمي شود و فرد از انجام حجامت نتيجه مطلوب نمي گيرد. همچنين ممکن است به دليل سردي هوا توليد خون کم شود دراين صورت خارج شدن خون از بدن باعث سردي مزاج فرد خواهد شد. بنابراين در اين ماه به افراد توصيه مي شود که حجامت و فصد انجام ندهند.

 


با شروع فصل زمستان سرماخوردگی و زکام به اوج می رسد. امام رضا(علیه السلام) برای پیشگیری از این بیماری در فصل زمستان می فرمایند: مَن أرادَ دَفَعَ الزُّکامِ فِی الشِّتاءِ أجمَعَ ، فَلیَأکُل کُلَّ یَومٍ ثَلاثَ لُقَمِ شَهدٍ ؛ هر کس می ‏خواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند، هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد.

 


یکی از مواد غذایی مناسب برای این ماه گردو است. امام رضا (علیه السلم) فرمودند: خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم می شود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن می گردد اما مصرف آن در زمستان کلیه ها را گرم نگه می دارد و سردی و برودت را از بدن دفع می کند.

 


امام رضا (علیه السلام) همچنین در توصیه ای دیگر می فرمایند: در فصل زمستان غفلتا از اطاق گرم به هوای سرد و آزاد قدم نگذارید و برای رهایی از مشکلات سرماخوردگی در ماههای سرد فرمودند: گل نرگس ببویید، بوییدن این گل را به طور دائم انجام دهید تا از شرّ سرما خوردگی در امان بمانید. همچنین استشمام سیاه دانه، آدمی را از سرما خوردگی ایمن می دارد.

 


مطابق آموزه های امام رضا (علیه السلام) در فصل زمستان استحمام در هر بامداد خوب است و مصرف ماهی تازه و شیر و ورزش توصیه شده و برای رهایی از سردرد فرمودند: خوردن ماهی تازه را فراموش نکنید هرکس از درد شقیقه و شکم درد می ترسد نباید در زمستان و تابستان خوردن ماهی تازه را به تاخیر اندازد.

 

بيشتر ادويه ها مانند فلفل، زنجبيل، دارچين، زيره، زعفران، زردچوبه، مواد شيرين مانند عسل، کشمش و خرما بالقوه گرم است و باعث افزايش حرارت بدن مي شود. افزون بر اين در اين ماه نيز توصيه شده است که غذاها به شکل گرم مصرف شود؛ بنابراين غذاهايي که به شکل سرد مصرف مي شود مانند سالاد الويه، بستني و غذاهاي يخچالي توصيه نمي شود زيرا هوا سرد است و خوردن غذا با دماي پايين به بدن ضرر مي رساند. بنابراين به طور کل توصيه به مصرف غذاها با مزاج گرم و دماي بيشتر است.

 

جام نیوز

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 108
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 221
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 524
  • باردید دیروز : 476
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,435
  • بازدید ماه : 11,497
  • بازدید سال : 98,410
  • بازدید کلی : 2,313,172
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند