loading...
حسن محمدی
آخرین ارسال های انجمن
حسن محمدی بازدید : 254 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

    شواهد تاریخی گویای این مطلب می باشد که ماست بنا بر یک اتفاق تولید شده است. تاریخچه ی تولید آن به زمانی برمی گردد که شیر را در مشک هایی از جنس پوست گاو و بز حمل می کردند و تحت تاثیر آنزیم های موجود در پوست جانور و گرما، شیر تخمیر شده و نهایتا اولین ماست به دست آمد.

    ماست همان شیر است که هر قومی بنا به آداب و رسوم و فرهنگ خود از آن ماست می گیرند. این ماده لبنی حاوی باکتری هایی است که برای عملکرد مطلوب بدن ضروری می باشند. این باکتری های خوب از رشد باکتری های زیان آور که سبب ایجاد عفونت، چرک و سایر بیماری ها می شوند، جلوگیری می کنند. اگر میزان باکتری های خوب بدن در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، آنوقت سیستم گوارشی بهتر عمل می کند و سیستم ایمنی بدن نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. همچنین این باکتری های خوب از ترش کردن معده نیز جلوگیری  می کنند.

برخی از تحقیقات جدید نیز حاکی از این امر هستند که باکتری های خوب موجود در ماست از عفونت مجاری ادراری نیز جلوگیری می کنند. زمانی که فرد از انواع آنتی بیوتیک ها استفاده می کند، این دارو سبب از بین رفتن باکتری های خوب خون می شود. اگر به طور مکرر ماست بخورید، سطح باکتری های خوب بدن در حد نرمال باقی خواهد ماند. به دلیل اینکه میزان لاکتوز ماست در حد پائینی قرار دارد، این ماده لبنی می تواند جایگزین خوبی برای شیر باشد. افرادی که به لاکتوز حساسیت داشته و نمی توانند از مواد لاکتوز دار استفاده کنند، می توانند ماست را به عنوان یک جایگزین مطلوب برای خود انتخاب نمایند.

    از آنجایی که ماست از فرآوردهای لبنی به دست می آید، دارای میزان کلسیم بسیار بالایی می باشد که برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. کلسیم برای افرادی که دارای تراکم استخوانی پائین بوده و همچنین برای جلوگیری از بیماری پوکی استخوان نیز مفید می باشد. میزان متعادلی از کلسیم می تواند بدن را سالم نگه داشته و آن را به کاهش وزن تشویق نماید. ماست همچنین منبع مناسبی از پروتئین می باشد. پروتئین انرژی زیادی به بدن می دهد و به شما کمک می کند که در طول روز سالم، شاداب و سرزنده باشید. بسیاری از سیستم های داخلی بدن برای ترمیم خود نیازمند پروتئین می باشند، به ویژه ماهیچه ها. پروتئین همچنین معده را پر کرده و سبب می شود تا شما برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. ماست همچنین می تواند در رژیم غذایی شما به طرق مختلف مفید باشد. با اضافه کردن میوه، انواع توت، خشکبار، شکلات و آبنبات به ماست خود می توانید آن را به یک دسر خوشمزه تبدیل کنید و جایگزین دسرهای ناسالم کنید.

مراحل تولید ماست :

1 -  افزودن شیر خشک به شیر تازه به مقدار 1 یا 2 درصد برای افزایش مواد جامد شیر.

2 -  حرارت دادن شیر تا دمای 90 درجه ی سانتیگراد به مدت 5 دقیقه؛ که این کار باعث :

الف )  نابودی باکتری ها مزاحم می شود

ب ) افزایش قدرت پیوند دهی پروتئین های شیر با آب می گردد، در نتیجه ماست آب نمی اندازد

ج ) اگر شیر داخل مخزن در باز حرارت داده شود، به علت تبخیر به میزان ماده ی خشک شیر افزوده می شود.

3 -  سرد کردن شیر تا دمای مایه زنی (45 تا 42 درجه سانتیگراد).

4 -  افزودن مایه ی ماست.

    مایه ی ماست معمولا مخلوطی از باکتری های استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بلگاریکوس بوده و به وسیله شرکت های سازنده مایه ی ماست تهیه و به صورت پودر عرضه می گردد. این پودرها در کارخانه های لبنی با روش توصیه شده ی کارخانه ی سازنده به صورت باکتری های فعال درآمده و برای تولید ماست به کار برده می شوند. البته اگر تولید ماست در خانه انجام شود، می توان از ماست تازه به عنوان مایه ماست استفاده نمود. چون در عمل گفته می شود که باید تعداد دو دسته باکتری های سازنده ی ماست در هر میلی لیتر از مایع ماست به یک اندازه باشند؛ بنابراین این استفاده از ماست تازه توصیه می شود. ماست های ترش، نشان دهنده برتری رشد یک دسته از باکتری ها در محیط می باشند.

    دمای مایه زنی : دمای مناسب در هنگام افزودن مایه بسیار مهم می باشد. مایه زنی در دمای بالا باعث ترش شدن و افزایش سرعت انعقاد شده و برعکس دمای پائین مایه زنی، منجر به طولانی شدن زمان انعقاد، شیرین شدن و کاهش عطر و طعم ماست می گردد. بنابراین بهترین دما، دمای معمولی است.

مقدار مایه : معمولا میزان مایه ی مصرف 5/0 تا 2 درصد می باشد

5 - گرم خانه گذاری : شیر مایه خورده باید به مدت 5/2 تا 5/3 ساعت در دمای حدود 40 درجه ی سانتی گراد نگهداری شود (برای تولید ماست های شیرین، شیر را در دمای پائین تر مایه زده و مدت زمان گرم خانه گذاری نیز افزایش می یابد).

6 - سردخانه گذاری : ماست تازه منعقد شده، باید قبل از ارائه به بازار فروش یا مصرف، حداقل به مدت 24 ساعت در سردخانه یا یخچال نگهداری شود.

مایونز را با ماست رقیق کنید

مایونز، سسی است که در گذشته خانم های خانه دار خودشان در منزل تهیه می کردند و ترکیبی است از تخم مرغ، سرکه و روغن مایع، چیزی مثل «امولسیون» یعنی همه چیز در حالت معلق، که در تهیه انواع غذاهای سرد به خصوص سالاد الویه، سالاد کلم و یا ماکارونی استفاده می شود.

    اما ترکیب زده تخم مرغ و روغن مایع در تهیه این سس به علت بالا بردن چربی خون، باید به میزان محدودتری مورد مصرف قرار گیرد، زیرا هر فرد می تواند در روز حد مشخصی از این مواد غذایی را بخورد. در ضمن سس مایونز کالری زیادی دارد، یعنی یک قاشق غذاخوری اش نزدیک به 100 کیلوکالری تولید می کند و دارای 11 گرم چربی است که 2 گرم آن چربی اشباع و بقیه از نوع غیر اشباع است. بعلاوه یک قاشق غذاخوری سس مایونز 70 تا 80 میلی گرم سدیم دارد و فشار خونی ها باید هنگام خوردن این سس مراقب باشند. درضمن، از آنجا که تخم مرغ خام ممکن است ناقل میکروب سالمونلا باشد که می تواند تولید مسمومیت کند (مثلا در تخم مرغ های شکسته، آلوده و غیر بهداشتی یا سوسیس و کالباس مانده) بنابراین بهتر است هنگام مصرف سس مایونز در تهیه انواع غذاهای سرد دقت کافی به خرج دهید.

    جالب است بدانید سس هایی که در کارخانه ها به صورت پاستوریزه تهیه می شوند، تخم مرغ شان حرارت لازم را
می بیند. برای همین متخصصان توصیه می کنند اگر می خواهید سس آماده تهیه کنید، حتما محصولات کارخانه های معتبر و استاندارد را انتخاب کنید.

    درباره ی سس های رژیمی نیز باید بگویم یک قاشق غذاخوری از آنها 50 کبلو کالری انرژی در بدن تولید می کنند، برای همین افرادی که حتی کلسترول خون هم دارند، می توانند به میزان کم از این نوع سس ها بخورند.

سس مایونز با ماست

    برای تهیه انواع غذاهای سرد بهتر است از ترکیب ماست و سس استفاده شود، حتی به صورت کارخانه ای سس ماست در دسترس است و چون در رستوران ها و برخی خانواده ها، در تهیه انواع غذاهای سرد و فست فودها، از سس استفاده می کنند، می توان سس ماست را جایگزین این سس های پر چربی کرد، در این صورت مصرف کم آنها اشکالی ندارد.

درضمن اگر تمایل دارید مایونز را خودتان در خانه تهیه کنید، بهتر است از نمک کمتر، ادویه بیشتر و ترکیب آب لیمو ترش و روغن زیتون بهره ببرید.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سایتی با امکانات بروز - با آپدیت هفتگی - با تبادل اطلاعات و آماده برای تبادل اطلاعات در مورد صنعت لبنیات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت تا چه حد انتظارات شما رو برآورده کرده؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2970
  • کل نظرات : 86
  • افراد آنلاین : 184
  • تعداد اعضا : 288
  • آی پی امروز : 483
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 1,091
  • باردید دیروز : 476
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,002
  • بازدید ماه : 12,064
  • بازدید سال : 98,977
  • بازدید کلی : 2,313,739
  • کدهای اختصاصی


    ختم صلوات

    ابزار نمایش اوقات شرعی

    وضعیت آب و هوا

    حديث تصادفی

    آیه الکرسی
    ترجمه آیه الکرسی
    خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. * در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. * خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند